Ledare - ansök om ett utdrag från belastningsregistret här
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
IFK Strömstad
Fotboll

IFK Strömstad Ledarhandbok
Expanderbara rubriker med bild

Organisation och administration

Alla som ingår i ett ledarteam ska anmäla sig till sin roll via föreningens allmänna anmälningssida. På detta sätt kommer du rätt in i våra system och du kan få den stöttningen föreningen har möjlighet att ge våra ledarteam.

Vänligen undvik "genvägen" att som ledare lägga till en ny person, ledare eller spelare i SportAdmin. Låt i stället personen anmäla sig själv så att vi får in alla och rätt uppgifter i vårt system. Att ta genvägar här har visat sig ta lång tid att rätta upp i längre fram.

SportAdmin
Detta är vår huvudplattform. Det är här vi administrerar träningstider, träningsnärvaro, spelartrupp mm. SportAdmin är även synkad med vår hemsida.

När det kommer till informationsspridning kan SportAdmin exempelvis användas till att kalla spelare till match och träning och göra mail- eller SMS-utskick till alla eller vissa individer.

Som ledare är det bra att sätta sig in i SportAdmins funktionaliteter. Prova själv, fråga ledarkollegor, fråga föreningsutvecklare eller tittat på instruktionsvideorna för att lära dig.

Hemsidan
Hemsidan är synkad till SportAdmin, så träningstider och matcher uppdateras exempelvis automatsikt på hemsidan när de finns i SportAdmin.

Hemsidan kan också användas för att skriva nyheter med mailutskick till lagets medlemmar, dela träningsvideos som både ledare och spelare kan se inför träning, eller skapa andra informationssidor.

Hemsidan är ett väldigt bra verktyg om ni vill dela information som bör finnas tillgänglig för flera personer över lite längre tid.

För att administrera hemsidan loggar du in med samma uppgifter som du loggar in i SportAdmin.

Hemsidan är uppdelad i olika verksamheter, där varje lag har sin egen lagsida vilken laget själva ansvarar över att hålla uppdaterad och aktiv. Sedan finns det även en mängd information om föreningen på den allmänna hemsidan. Särskilt vill vi uppmana alla föräldrar att ta del av föräldrainformationen.

Varje verksamhet har på hemsidan också en egen dokumenthanterare där fasta dokument kan läggas upp. Exempelvis sparar vi våra mötesanteckningar här på ledarsidans dokumenthanterare.

Facebook
I dagens samhälle är Facebooken kanske den mest använda plattformen för informationsspridning. Föreningsutvecklaren arbetar dock aktivt med att fasa ut denna plattform från IFK. Huvudorsaken är helt enkelt att vi inte klarar av att få ut all information via Facebook, vilket resulterar i att många av våra medlemmar "inte har fått någon information".

Ambitionen är i stället att "tvinga" våra medlemmar att ta del av informationen via ovanstående plattformar som vi enklare kan administrera från föreningens håll.

Tills vidare har dock de flesta av våra lag egna facebookgrupper som oftast administreras av någon i ledarteamet, sedan har vi specifika facebookgrupper för tränare och lagföräldrar. Det är inte exakt klarlagt vad som läggs ut på dessa sidorna, men exempel kan vara:
  • Frågor och svar
  • Arbetsscheman
  • Evenemangsinformation

Teams
På kansliet använder vi oss av Microsofts produkter och där ingår Teams. Teams använder vissa arbetsgrupper för att spara dokumentation och kunna arbeta med samma dokument på var sitt håll.

Vi använder också Teams när vi har möten där vissa behöver vara med på länk.

Även denna plattform försöker föreningsutvecklaren fasa ut. Detta eftersom fler plattformar ökar risken för att "inte veta" var någon information finns, och framförallt har det visat sig att många i föreningen av olika orsaker haft svårt att komma åt plattformen. Men tills vidare använder vi oss fortfarande till viss del plattformen.

FOGIS
FOGIS är FOtbollens Gemensamma Informations System och där registreras alla matcher, ledare, och spelare.

När barnen är 10 år registreras dem för första gången. Detta görs av kanslist. För att vi ska få registrera spelarna ska varje vårdnadshavare signera en medgivandeblankett.

När spelarna senda är 15 år görs en ny registrering med ytterligare en medgivandeblankett. Registrering av spelare görs för att de ska få delta i match. Spelare med skyddad identitet hanteras från fall till fall, vilket bestäms i samråd med vårdnadshavare, förening och förbund.

Ledare till spelformen 7v7 och uppåt får en inloggning så att de kan administrera sitt lags matcher. Inloggningen fås av vårt kansli eller förbundets kansli.

Från spelformen 7v7 och uppåt ska matchdag och tid på alla hemmamatcher registreras inför säsongen, samt matchtruppen registreras i FOGIS inför varje match. I spelformen 9v9 kan ledarna också behöva registrera resultat efter matchen, men det ändras från år till år så håll dig uppdaterad på förbundets riktlinjer.

Min fotboll
Min fotboll är SvFFs App för matcher och information. Vissa av våra ledare använder sig redan av Appen, men än så länge har vi inte fått samla kunskapen om appen till hela föreningen.

Det är troligt att Min fotboll kommer ersätta FOGIS på sikt då FOGIS är ett föråldrat system.

Nycklar
Som tränare, assisterande tränare och lagledare är det bra om du får en nyckel till materialförrådet samt tagg till kioskbyggnaden. Det kan också vara andra personer i ledarteamet som är i behov av detta för att verksamheten ska kunna genomföras så lätt som möjligt.

Tagg och nyckel får du av kansliet, maila och kom överens om hur du bäst kan få tag på dem.

OBS - föreningen betalar för dessa, så vänligen återlämna detta när du slutar som ledare så att vi kan återanvända det.

Träningsställ
Som tränare, lagledare och assisterande tränare får du också ett träningsställ var fjärde år. Träningsstället innehåller träningsoverall med initialer och T-shirt med namnet.

Enklast är att testa storleken nere på Intersport (I vissa fall kan du prova på kansliet under öppettider) och sedan skriva ett mail till kansliet om vilken storlek du behöver och vilket lag du tillhör. Kansliet beställer sedan träningsstället och ordnar med tryck innan utdelningen.

Vinterjackor
Vi har gemensamma vinterjackor för alla er ledare som tränar eller spelar matcher när det är kallt ute. De hänger på övervåningen i gamla kansliet och ska lämnas tillbaka efter användning.

OBS, tanken är att dessa endast ska vara till ledare, och alltså inte av några avbytare eller andra spelare som känner sig frusna. Vill de ha jackor får de skaffa egna eller använda våra gamla slitna jackor.

Föreningens ekonomiska struktur
IFK:s inkomster är starkt knutna till
  • Sponsring
  • Medlemsavgifter
  • Bidrag
  • Rabatthäften
Medan de stora kostnaderna är:
  • Löner
  • Material
  • Planhyra
  • Evenemang
  • Transport
Det är viktigt att vi hjälps åt att dra in sponsring och sälja rabatthäften för att kunna använda pengarna på vår verksamhet. Ekonomiskt sätt har det gått bra för föreningen under en 5-års period men 2024 är det tuffare.

Lagens ekonomi
Varje lag drar både in pengar och kostar pengar. De olika lagen och föreningen delar på intäkterna och kostnaderna så att det ska bli så bra och hållbart som möjligt för alla i föreningen.

Kostnader som behövs för att kunna bedriva fotbollsverksamhet täcks av föreningen medan extraaktiviteter går via lagkassorna. Exempel på vad som täcks av föreningen är:
  • Planhyra
  • Serieanmälan
  • IFK-bussen
  • Milersättning till lagens ledare (max 2 per match)
  • Domaravgifter
  • Vissa evenemang erbjuder vi också med kraftigt reducerade priser

Lagkassor
Lagens sätt att få in pengar för att kunna göra roliga extraaktiviteter så som cuper, eller köpa extra material är genom lagkassan. Lagkassorna är en del av föreningens ekonomi, så därför är det viktigt att alla inkomster och utgifter rapporteras till kansliet så att vi kan följa upp det därifrån.

Det finns en lagkassefunktion i SportAdmin som vi har påbörjat arbetet med att använda, men vi är inte riktigt klara med hur vi helt kan genomföra det ännu. Tills vidare håller kansliet reda på lagkassorna via ett excelark.

Läs mer om lagkassan här.

Milersättning
Våra ledare kan ansöka om milersättning när de kör till bortamatcher. Anledningen till att ledarna kan göra det och inte andra föräldrar är dels för de ökade bränslekostnaderna, men framförallt eftersom det oftast är ledarna som kör varje gång. För att laget ska kunna genomföra bortamatcher måste också ledare vara med och då är det naturligt att de kör.

Till varje match kan högst 2 ledare ansöka om milersättning. Milersättning söks via detta formuläret.

Föräldragruppen förväntas att dela på ansvaret för körningar till bortamatcher, så därför utgår ingen milersättning till dem.

  • Kalendern - här står alla inplanerade aktiviteter, finns även en för endast ert lag
  • Matchmenyn- här står alla matcher
  • Bollflickor/bollpojkar - här är schemat för vilka lag som är värdar på representationslagens matcher
  • Domare - här kan du läsa allt om domartillsättningen i föreningen
  • Årshjul - här hittar du årets planerade föreningsaktiviteter

Här hittar du kontaktuppgifter till de vanligaste instanserna som du behöver som ledare i IFK Strömstad:

En gång per säsong håller varje IFK-lag ett föräldrarmöte. Det sammankallas med fördel av en lagledare eller lagföräldrar (undvik att tränarna ska behöva dra i detta).

Vi försöker hålla föräldrarmötena kring påsk (allstå före matchsäsongen startar), men kanske inte just påskveckan, och någon från styrelsen försöker i mån av tid att delta (men tänk på att det är många lag så styrelsen kanske inte alltid hinner).

Yngre lag som börjar sin träning kring påsk kan skjuta på förlädrarmötet fram mot sommaren.

Styrelsen brukar ta fram en mall på vad som kan tas upp på föräldrarmötet så att viktig information från föreningen sprids till alla föräldrarna. Sedan kan mötena självklart vara lite olika från lag till lag.

När säsongen är slut så ska alla lagen lämna in en verksamhetsberättelse där ni beskriver vad ni gjort under året.

Dessa berättelser sätts samman som underlag till årsmötet som hålls i mars varje år.

Det finns en mall för verksamhetsberättelsen, men det arbetas för att utveckla denna inför nästa säsongsavslutning.

Träning

Materialskåpet
Varje lag har ett materialskåp inne i vårt gemensamma förråd. Inne i materialskåpet förvaras allt material som tillhör det specifika laget. Varje skåp har ett hänglås, se till att memorera koden och meddela styrelsen om du ändrar koden eftersom de dokumenterar alla koderna.

Gemensamt material
Vi har också gemensamma konor, västar, pop-up mål och stegar som vi håller ordning på tillsammans.

Detta är någonting som normalt sett sköts ganska dåligt, så vänligen försök ditt bästa för att inte stöka ner, här följer några punkter som vi försöker undvika som annars är vanliga:
  • Lägg inte in "överblivna bollar längst in i förrådet, alla bollar som är inne i förrådet ska vara inne i något materialskåp
  • Ställ inte konor, pinnar, häckar eller pop-up mål framför något lags materialskåp. Det blir svårt att öppna
  • Häng inte in västar med olika färger på samma ring
  • Släng inte konerna ovanpå några andra, alla kinahattar ska vara på en kon-stapel som står eller hänger
  • Om du går in med inställningen att det inte går, så bidrar du till denna gemensamma kollaps, så försök ändra på detta så länge vi använder oss av nuvarande system

Standardutrustning
När ett nytt lag startas är laget berättigat till standardutrustningen som består av bollar till alla spelare i laget (förlorade bollar ersätts inte av föreningen, men däremot trasiga som lämnas in eller när ett lag byter in bollar för en ny storlek) samt en fullmatad sjukvårdsväska (påfyllning täcks av föreningen, fråga kansliet eller hämta i vita skåpet i domarrummet med nyckel i hurtsen i Speakerrummet). Sedan så har föreningen bestämt att vi samsas med koner, västar, små popup mål, och pinnar vilket förvaras utanför de individuella lagskåpen. När laget spelar matcher så kommer ni i början av säsongen också få en låda med matchtröja och shorts, däremot får spelarna stå för egna sockar (detta eftersom sockar försvinner så lätt).
Antal bollar
Status är att vi tyvärr inte hittat något bra sätt att hålla reda på hur många bollar lag har och vem som ska betala för vad. Utmanande frågor som inte är utredda:
  • Vilken typ av boll ska lagen ha rätt till?
    • Vissa lag vill ha en speciell boll, medan andra får begagnade bollar
  • Vad händer om ett lag lämnar in en ganska ny boll (för att byta till en större storlek), som de fått betala för eftersom den kostat mer än vad billigare bollalternativ kostar?
    • Ska de få en lika dyr boll fast större storlek?
    • Ska vi dra av lite på inköpet?
    • Ska de få tillbaka en "standardboll"?
  • Hur ska vi hålla reda på hur många bollar som lämnas ut när vissa ledare har tillgång till bollförrådet med nya bollar och hittar en snabb lösning på avsaknad av bollar utan att det registreras?
  • Hur ska vi hålla räkning på hur många bollar som försvunnit eller gått sönder?
  • Hur ska vi hålla räkning på hur många bollar laget behöver över tid när antalet spelare går upp och ner mycket?
Tills vi hittat en bra lösning så får vi försöka hjälpas åt att hitta bra lösningar och använda sunt förnuft. Tror vi att vi tappat bort bollar får vi medge detta och det dras från lagkassan, har vi köpt bollar från lagkassan och vill ha ny storlek på bollarna får vi byta till ny storlek men kanske betala lite granna extra då bollarna ju inte längre är helt nya.

Behov av mer utrustning
Saknas något av ovanstående så kan du skicka ett mail till info@ifkstromstad.se och meddela vad du saknar till vilket lag.

Annat material
Det kan finnas material som ett lag vill ha som inte ingår i den ordinarie utrustningen. Detta kan vara målvaktshandskar, taktiktavlor mm. Sådant material kan köpas in med pengar från Lagkassan. Konsultera kansliet för att få reda på hur mycket pengar ni har i lagkassan.

Träningsperioder
Som förening stödjer vi vårt förbunds arbete med samsyn mellan de olika idrotterna i Strömstads kommun. Vi ser att barn och ungdomar mår och utbildas bäst genom att hålla på med flera olika idrotter så därför försöker vi i första hand förhålla oss till träningsperioden April-September. Övrig tid är utanför vår högsäsong och vi får mer anpassa våra aktiviteter till andra idrotter.

Med det sagt så försöker vi dels uppmuntra alla våra spelare att hålla på med andra idrotter på vintern, men de som inte gör det kan vi också försöka hålla träningar för inom IFK:s regi. Perioden när vi inte har högsäsong är ju också en period då vi ledare kan behöva lite vila från träningar och matcher.

Konstgräs säsongen
När det kommer till våra träningstider så har vi endast konstgräset att vara på mellan ungefär oktober-maj vilket gör att vi får samsas om tiderna. Detta gör vi genom att ansöka om tider som vi vill ha och sedan komma överens om slutgiltiga tider (det är lite olika från år till år hur detta går till, men håll dig uppdaterad via ledarmöten, ledarfacebooken eller kansliet. För nuvarande upplägg se här nedan). När vi tränar utanför vår högsäsong tenderar också närvaron vara lite lägre vilket gör att vi behöver mindre träningsyta än vanligt, alternativt att vi kan slå ihop grupper. I vanliga fall är vi åtminstone fyra lag på populära tider på konstgräset samtidigt när alla lag är igång och naturgräset är stängt.

Nuvarande planbokningsupplägg säsongen 2024
  • Träning går före match måndag-fredag (avser säsongen 2025)
  • Match går före träning på helgen
  • Ytstorlek
    • Före 19.30 oftast en fjärdedel
    • Efter 19.30 oftast en tredjedel eller halva
  • Begränsningar i antalet träningar
    • 3v3 och 5v5 har högst 1 prioriterad tid i veckan
    • 7v7 och 9v9 har högst 2 prioriterade tider i veckan
  • Lag planeras för samma tider som föregående period om inga önskemål inkommit senast 1/9 för hösten, 1/1 för mars-naturgrässtart
  • I mitten av september behandlas tiderna för hösten och mitten av januari för mars-naturgrässtart, av Erik Lek som tar hänsyn till prioritetsordningen
  • Prioritetsordning
    • 17.00 yngre lag med färre träningar
    • 18.15 yngre lag inom 7v7-11v11 med färre träningar
    • 19.30 seniorer
  • Träningsperioden januari-februari bokar lag in sig när de vill träna, först till kvarn gäller
  • Skulle något lag bli nerprioriterat ena perioden och det är 2 lag med samma prioritetsordning nästa period så prioriteras laget som var nerprioriterat senast
  • Ett lag som nerprioriteras kontaktas av Erik Lek och erbjuds tid senare samma dag alternativt en annan träningsdag

Naturgräs säsongen
När naturgräset sedan öppnar så blir det enklare att välja just den tiden som passar för er grupp. Vi uppmuntrar dock alla våra ledare att vara lyhörda när andra idrotter tränar (som kanske har svårare att byta träningstid pga planbrist), så att inte alla aktiviteter krockar för en viss åldersgrupp.

Vid val av träningstid kommer det alltid finnas många viljor, men till syverne och sist så måste träningstiderna passa ledarna så att de kan närvara.

OBS - med den ökande mängden lag i föreningen så finns det även vissa begränsningar även under naturgräs säsongen. Det är framförallt när SIF tränar (tisdag 17.30-19.00 & torsdagar 18.00-19.30). Vi försöker se till att lagen har åtminstone sin spelformsstorlek på ytan de använder.

Skulle det bli för många lag samtidigt på planerna under naturgrässäsongen kommer Erik Lek använda sig av samma prioriteringar som finns att läsa under "konstgrässäsongen" med en kvarts förskjutning till det senare. Lag som vill ändra sin träningstid till en "överbelastad" träningstid behöver från tränande lag om de också får plats före de byter sin tid.

Hur ofta ska vi träna?
Slutligen vad gäller antalet träningstillfällen så är detta mycket upp till ledarna och laget att bestämma. Men en bra utgångspunkt kan vara SvFFs rekommendationer vilka är:
  • 3v3 - 1 gång/vecka
  • 5v5 - 1-2 ggr/vecka
  • 7v7 - 1-3 ggr/vecka
  • 9v9 - 1-4 ggr/vecka
  • 11v11 - 1-7 ggr/vecka (inkl. övrig träning)

När vi planerar våra aktiviteter utgår vi från de nationella spelformerna från Svenska fotbollsförbundet och vi förhåller oss till den nationella spelarutbildningsplanen för våra spelares fotbollsutbildning (Har du inget eget inlogg använder du erik_lek@hotmail.com & IFKledare). Detta bygger på grundtankarna som är samlade i fotbollens spela lek och lär. Av denna anledningen vill vi att alla våra ledare ska gå fotbollförbundets ledarutbildningar.

Inom föreningen har vi nu också påbörjat arbetet att vidareutveckla den nationella spelarutbildningsplanen för att vår verksamhet på bästa sätt. Ambitionen är att implementera denna spelarutbildningsplan allt eftersom verksamheten fortskrider. Utöver fotbollsförbundets läroplan har vi också SISU, vilka har flera bra utbildningar av olika slag. Hittar du någon du vill gå är det bara att skriva till styrelsen.

Vi försöker genomföra roliga och allsidiga träningar där alla barn är aktiva och har mycket bollkontakt. Åtminstone 50 % av träningstiden är till spel och spelövningar. Ambitionen är att använda oss av träningsprogram med ett specifikt fokus (moment) på varje träning som ändras över säsongen.

Vi ser gärna också att varje lag har sin egen säsongsplanering. Säsongsplaneringen görs med fördel tillsammans under ett ledarmöte inför säsongen och kan innehålla:

  • Träningsstart och uppehåll
  • Träningsläger/cuper
  • Övergripande teman för träningarna
  • Möten och utbildningar
  • Övriga aktiviteter
Med en säsongsplanering tror vi i föreningen att det kommer bli enklare för er ledare att planera era specifika aktiviteter mitt under säsongen.

Behöver du hjälp med att planera era aktiviteter kan du alltid kontakta vår fotbollsutvecklare, Erik Lek.

Hospitering betyder att en spelare gästspelar i en annan åldersgrupp än den egna.

I IFK Strömstad försöker vi skapa en så fin föreningskänsla som möjligt där medlemmar i de olika lagen lär känna varandra och samverkar. Vi vill också möjliggöra att spelare till största möjliga mån kan spela 1/3 på samma nivå som en själv, 1/3 mot svårare motstånd och 1/3 där spelaren kanske kan lyckas lite oftare.

Bland annat jobbar vi med detta genom samarbeten över laggränserna, ofta inom en spelform, samt genom hospitering.

Vid hospitering, som kan ske både i yngre och äldre åldersgrupper är det en rad aspekter som tas i beaktning, bland annat:

  • Spelaren har sin förankring i sin egen åldersgrupp
  • Spelarens välmående på lång sikt
  • Skaderisk (fysisk utveckling och belastning)
  • Hospiteringen sker med god förankring med spelare, tränare och vårdnadshavare
  • Gott uppförande, ambition och vilja prioriteras framför spelskicklighet i urvalet
  • Samma möjlighet ska beredas alla medlemmar
  • Vid eventuella frågeställningar finns styrelsen till hjälp
Vill du läsa hela riktlinjen i detalj kan du göra det här.

Rent konkret för oss ledare gäller det därför att samtala med ledare från det andra laget samt den berörda spelaren och dess vårdnadshavare när det kommer till hospitering. Vidare hospiterar vi inte för att vinna matcher, utan vi gör det för att vi tror att det kan ge bästa förutsättningar för utveckling för spelaren i fråga samt lagen som hen representerar.


Vi startar upp nya lag för barn som fyller 5 år. Här kan du läsa mer om hur det går till.

Match

Vi anmäler så många lag som möjligt till seriespel (utifrån de resurserna vi har) så att så att våra spelare får spela så många matcher som möjligt (BFF har inga matcher för 3v3 spelare). Serieanmälan görs normalt i januari/februari och görs i samråd mellan ledare och styrelsen (vanligtvis följs detta upp under ett vinterledarmöte).

Normalt sett sker anmälan i 2 faser där respektive lags ledare först anmäler laget i FOGIS enligt instruktion från BFF, och sedan skickar kansliet in en samlad bild över samtliga anmälda lag i föreningen.

Under matchen jobbar vi med positiv uppmuntran för ansträngningar, och mindre direktiv från ledare utan mest prat med avbytare. På planen är det barnen själva som tar besluten för att utvecklas. Spelarna spelar för att vinna matcher, ledarna coachar för att utveckla spelare och spelet. Glädjen över att vinna är stor hos barnen, vi ledare är lika positiva vid både vinst och förlust.

Bland de yngre barnen får alla som vill spela lika mycket match, medan ju äldre spelarna blir det viktigare och viktigare med träningsnärvaro för att både kunna och hävda sig i matcherna men också få speltid.

Förbundets rekommendationer angående speltid:

  • 5v5 - Alla spelar lika mycket
  • 7v7 - Alla spelar lika mycket
  • 9v9 - Alla spelare i matchtruppen spelar lika mycket
  • 11v11 - Alla spelare i matchtruppen spelar minst halva tiden


Arrangemangslathund
Här kan du läsa en lathund för hur matcharrangemang kan fungera i respektive spelform

Planyta och omklädningsrum
En matchdag där 1-2 lag spelar match samtidigt så är det enklast om ledarna för de olika lagen ta de omklädningsrum, och planytor som passar bäst för deras verksamhet. Vänligen kom dock ihåg att representationslagen ska ha omklädningsrum 10/11 ca 1.5h före sin match och A-plan 45 minuter före avspark enligt reglementet från förbundet.

När det är flera matcher samtidigt behöver vi dock samsas och koordinera oss lite för att alla ska få en så bra upplevelse som möjligt.

Vissa helger har vi möjlighet att låna omklädningsrum inne i NS-hallen. Detta bokas av aktivitet Strömstad.

Erik Lek gör även i ordning en lista med matchplans yta samt omklädningsrum för de helger där vi är många som spelar samtidigt. Så till varje hemmamatch, vänligen kolla in denna sidan för att se detaljerna för eran match. Ni kan alltså inte endast lita på att SportAdmin stämmer eftersom vi inte haft ett gemensamt planeringsmöte. Finns ingen lista för en viss helg betyder det att ni kan ta platsen som ni finner lämpligast.

Matchdags organisation
Ledarna har sina ordinarie roller även vid matcher, men när det är hemmamatch finns det ytterligare några roller som förbundet vill att vi ska ha. Dessa roller tas med fördel av andra föräldrar i föräldragruppen:
  • Matchvärd - tar emot motståndarlaget (de kommer ca 1h före matchstart), och hjälper till vid frågor
  • Linjedomare - Ungdomar från föreningen är huvuddomare, och föräldrar bör vara linjedomare och bedömer då endast om bollen är ute eller inte
  • Förbereda planen - Ordinarie ledare har ofta mycket annat att stå i så det vore bra om någon förälder skulle kunna kona upp planen och ställa fram målen. Kika in lathunden om hur du konar planen här

Matchklockan på konstgräset
Du hittar dosan till klockan i hurtsen rakt fram i speakerrummet.
Såhär manövrerar du klockan:
  • Långt tryck play - Starta ny match
  • Kort tryck play - Starta matchklockan
  • Kort tryck stopp - Stoppa klockan
  • Kort tryck H+ eller H- - Ändra hemmalagets mål
  • Kort tryck G+ eller G- - Ändra gästernas mål
  • Långt tryck G+ - Ställer tiden redo för period/halvlek nummer 2
  • Långt tryck H+ - Ställer tiden redo för period nummer 3
  • Långt tryck H- - Ändra halvlekens/periodens längd (samt antal perioder)
  • Långt tryck stopp - Stäng av matchuret och återgå till klocka (klicka ok till klockan syns)
Det ligger också en fullständig manual i speakerrummet.


IFK-bussen
Föreningen leasar en buss som vi gemensamt använder, såhär funkar det:
  • Varje lag ska ha en ansvarig för bussbokningen (gärna lagledaren)
    • Meddela kansliet så lägger hon ansvarige för bussbokning i gruppen
  • Se först ifall bussen är ledig
  • Skapa en ny aktivitet i gruppen Bokning IFK Bussen på SportAdmin
    • Under aktiviteter (och sedan +) i Appen
    • Under närvaro på Datorn
  • Aktiviteten ska vara övrig, under det skriver du lagets namn, tex P11
  • Plats ska vara övrig, under det skriver du destinationen, tex Uddevalla
  • I aktivitetsfältet kan du skriva mer info om syftet, tex träningsmatch
  • Tryck på Spara och börja kalla och så kallar du endast dig själv, och så är bussen bokad
    • Du ska alltså inte ändra din status manuelt utan kalla dig själv och så kan du svara i medlemsappen (inget måste att svara). Annars kommer det bli stökigt i våra medlemsappar
Nu kan andra se att du har bokat bussen under kalendern på ledarsidan, och i Appen.

Prioritetsordning
IFK-bussen är ett hjälpmedel för föreningens lag att ta sig till matcher. Det kan vara kul för våra spelare att få samåka i bussen med allt vad det innebär att känna att åka på match tillsammans. Vi ska dock inte glömma värdet av att fler föräldrar är med och stöttar barnen även vid borta-matcher varför bussen inte alltid är nödvändig. Här följer vår prioriteringsordning när det kommer till bussbokningarna:
  • För spel 5v5 önskar vi hellre att föräldrarna är med sina barn då våra ledare inte kan ta ansvaret för så många och unga barn
  • Äldre ungdomslag har förtur på bussen, då de dels tenderar att åka längre, men också att de bör kunna ansvara mer över sig själva
  • Seniorlagen har ofta längst bortamatcher, dessutom krävs en viss uppladdning för deras matcher varför de prioriteras högt
  • 7v7-lagen bör få känna på några gånger under säsongen att få åka bussen också
  • Vid vissa större evenemang så som läger eller cuper kan bussen behöva att användas
Prioritetssummering
Hög
  • Större evenemang
  • Seniorlag
  • 11v11 ungdomslag
Mellan
  • 9v9 ungdomslag
Låg
  • 7v7 (bör få prova någon gång per säsong)
Ingen
  • 5v5

Användning
Bussen står alltid parkerad på huvudparkeringen utanför NS-hallen. Chauffören måste vara minst 25 år enligt leasingavtalet och hen förväntas också skriva uppgifterna om resan i körjournalpärmen som ligger fram i bussen.

Bussen ska lämnas ren. Om du skulle komma till en ostädad buss, meddela detta till kansliet så kontaktas laget som senast använde bussen.

Om någonting går sönder eller någon varningslampa lyser eller liknande så meddelas detta till kansliet för att åtgärdas.

Kör försiktigt – du bär på dyrbar last!

Tankning
Inget lag ska behöva tanka bussen innan eller under sin resa. Därför så behöver det laget som kör när bränslemätaren sjunker under halva tanken, tanka innan återlämning.

Tanka gör vi på Circle K nere på Oslovägen. Där finns ett IFK-tankningskort i kassan. För att tanka går du in till kassan, uppger att du vill tanka för IFK Strömstad och att vi har ett kort liggandes, så får du en förbetalningskod att knappa in på skärmen vid pumpen.

Inga kvitton behövs.

Bussen tankar Diesel, vilket också står på insidan av tanklocket.

Nycklar
Nyckeln till bussen ligger uppe i speakerrummet i hurtsen rakt fram, översta lådan. Se också till att lämna tillbaka nyckeln där efter ni använt bussen.

Skulle det av någon oturlig anledning vara så att nyckeln är på villovägar så har Marie en extranyckel på hennes kontor i NS-hallen. Den nyckeln ligger i den vänstra hurtsen.

Vi ska såklart undvika använda denna så mycket som möjligt. För att komma in i det kontoret behövs en nyckel som endast de anställda på IFK och de som jobbar där har. I verkliga undantagsfall finns det en jourtelefon till Strömstads lokaler (som de blir mycket upprörda om vi använder), som kan skicka ut någon för att öppna.

Bilar
Alla föräldrar i IFK, förutom de med officiella ledarroller, förväntas att hjälpas åt att köra till bortamatcherna. Med fördel kan ett körschema skapas och följas. Skulle du som förälder inte av någon anledning kunna köra hör du av dig till lagföräldern i laget så det kan tas med i planeringen.

Föräldrar med officiella ställningar i laget har redan såpass mycket uppgifter att de inte förväntas köra också.

Däremot är det fullt naturligt att tränarna som är ansvariga över matchen kör. Eftersom det är troligt att dessa personer kör till väldigt många matcher har styrelsen bestämt att de får milersättning. Läs mer om detta under "Ekonomi" här på sidan.

En bra funktion för att administrera körningarna är att använda samåkningsfunktionen i SportAdmin.


Bokning av VEO-kameran
Här är information om hur systemet för att boka Veo kameran fungerar. I grund och botten är det en vanlig aktivitet i SportAdmin så om du vill ha vidare stöd kan du se på filmmanualen.

  • Varje lag ska ha en ansvarig för VEO kameran (gärna lagledaren)
    • Meddela kansliet så lägger hon ansvarige för VEO-bokning i gruppen
  • Se först ifall kameran är ledig
  • Skapa en ny aktivitet i gruppen "Bokning Veo kameran" på SportAdmin
    • Under aktiviteter (och sedan +) i Appen
    • Under närvaro på Datorn
  • Aktiviteten ska vara övrig, under det skriver du lagets namn, tex P11
  • Plats ska vara övrig, under det skriver du var matchen är, tex Uddevalla
  • I aktivitetsfältet kan du skriva mer info om syftet, tex träningsmatch
  • Tryck på Spara och börja kalla och så kallar du endast dig själv, och så är kameran bokad
    • Du ska alltså inte ändra din status manuelt utan kalla dig själv och så kan du svara i medlemsappen (inget måste att svara). Annars kommer det bli stökigt i våra medlemsappar
Nu kan andra se att du har bokat VEO-kameran under kalendern på ledarsidan, och i Appen.

Vem får boka
Veo kameran används i utbildningssyfte för hela föreningen. Sedan så kan det också vara roligt för spelare, vårdnadshavare och andra fans att få se på matcher från IFK.

Därmed är Veo kameran till för alla föreningens lag och vi har ingen särskild prioriteringsordning för vem som får boka kameran. I stället är det först till kvarn.

Var hittar jag den
  • Veo kameran ligger uppe i Speakerrummet
  • Den ligger där på laddning
  • Se till att återanslut laddningen när du är klar med kameran så att nästa lag får en fulladdad kamera

Så funkar den
Här kommer det så småningom skrivas en manual för hur Veo kameran fungerar.

Bokning av gamla kansliet
Här är information om hur systemet för att boka gamla kansliet fungerar. I grund och botten är det en vanlig aktivitet i SportAdmin så om du vill ha vidare stöd kan du se på filmmanualen.

Det finns 2 sätt att boka upp gamla kansliet:
  1. Vill du, så kan du boka upp kansliet i er egen lagkalender. Göra då en vanlig aktivitet i er medlemsgrupp. Enda viktiga saken att tänka på är att INTE ANGE AKTIVITETEN SOM MATCH, i stället kan det vara möte eller övrigt (se nedan). Vänligen ange också endast den del av gamla kansliet som ni är behov av så att annan grupp kan använda andra delen av kansliet om de behöver vara där samtidigt
    • Varje lag behöver en ansvarig för gamla kansliet (gärna lagledaren)
      • Meddela kansliet så lägger hon in ansvarige för kansliet i gruppen
    • Se först ifall gamla kansliet är ledig
    • Skapa en ny aktivitet i gruppen "Bokning gamla kansliet" på SportAdmin
      • Under aktiviteter (och sedan +) i Appen
      • Under närvaro på Datorn
    • Aktiviteten ska vara övrig, under det skriver du lagets namn, tex P11
    • Plats ska vara någon av de 3 alternativen för gamla kansliet. Vänligen boka endast upp den del som ni nyttjar, ifall fler behöver vara på plats just den dagen
    • I aktivitetsfältet kan du skriva mer info om syftet, tex träningsmatch
    • Tryck på Spara och börja kalla och så kallar du endast dig själv, och så är kameran bokad
      • Du ska alltså inte ändra din status manuelt utan kalla dig själv och så kan du svara i medlemsappen (inget måste att svara). Annars kommer det bli stökigt i våra medlemsappar

    Nu kan andra se att du har bokat gamla kansliet under kalendern på ledarsidan, och i Appen.

Fotbollsmiljö

Vi vill att alla våra aktiviteter genomsyras av våra 4:k

  • Kamratskap - vi respekterar alla, är goda kamrater, peppar och berömmer varandra istället för att gnälla på varandra
  • Kämpa - vi gör alltid vårt bästa och ger inte upp
  • Kunskap - vi lär oss massa olika färdigheter, på träning testar vi och vi vågar misslyckas. Vi är på träning för att lära oss fotboll. Lägger andra diskussioner åt sidan. Vi lyssnar på ledarnas instruktioner
  • Kul - det är viktigt att vi har kul tillsammans, se till att både du och kompisen har kul på träningen så alla längtar till nästa träning


Föreningen verkar för att vi ska kunna erbjuda alla våra medlemmar, gäster och publik en trygg plats att komma till. Vi ser även till att ge lika förutsättningar för alla som vill vara med och spela fotboll.

Barnskydd
Vi har tagit fram en barnskyddspolicy som bland annat säger att alla ledare som regelbundet kommer i kontakt med våra barn och ungdomar, varje år ska visa upp ett register från polisens belastningsregister.

Jämställdhet
Vi har tagit fram en jämställdhetspolicy för att säkerställa att vi erbjuder alla medlemmar samma förutsättningar. Läs mer om det här.


I IFK Strömstad försöker vi så gott vi kan erbjuda en så trygg och inspirerande miljö som möjligt för våra medlemmar. Ambitionen är att så många som möjligt, så länge som möjligt, så bra som möjligt ska kunna hålla på med fotboll. Vi uppmuntrar även till en fysiskt aktivt fritid i övrigt för att bidra till den goda folkhälsan.

För att kunna erbjuda en så bra miljö som möjligt uppmuntrar vi alla våra ledare att gå så många kurser som möjligt. På denna sida har vi samlat några av de goda ledarbeteendena som vi går igenom i olika grundläggande ledarskapskurser hos våra partners.

Först och främst försöker vi alltid vara ett stort ledarteam runt alla våra lag, ett team som vi allra helst roterar runt bland så många föräldrar som möjligt. Detta ger oss större förutsättningar att ge en trygg och positiv miljö.

Den goda utvecklingsmiljön
Motivationsmiljö
Positiva relationer Skapa goda relationer mellan ledare och spelare samt mellan spelarna.
  • Uppmärksamma alla genom att hälsa, ställa frågor eller ge beröm
  • Engagera laget i diskussioner hur vi är en bra lagkamrat
  • Genomför samarbetsövningar
Påverkan Det är inspirerande att känna att vi kan påverka vår egen situation.
  • Låt spelare fatta egna beslut inom en ram som ledaren bestämmer
    • Spelare får bestämma vilken fot de ska skjuta med
    • Spelare får bestämma vilken typ av avslut de vill göra (långskott, dribbla, närskott)
    • Spelare får bestämma vilken avslutslek laget ska göra
  • Spelare får chansen att ta egna beslut under match utan att påverkas av ledare som ropar "passa", "skjut", osv.
  • Spelare bjuds in att diskutera vad laget har tränat på i veckan för att öva vidare på under matchen
Långsiktighet Det är viktigare att utvecklas över till än att lyckas för stunden.
  • Beröm försöken i stället för resultatet av försöket
  • Uppmuntra att pröva olika saker
  • Prata om att misslyckas är en del av lärandet
Läs mer om den goda motivationsmiljön på fotbollsportalen. Har du ingen egen inloggning använder du:
erik_lek@hotmail.com
IFKledare
Lärandemiljö
Upptäckt Vi försöker få spelarna att upptäcka egna lösningar på det vi övar på.
  • Skapa övningar som uppmuntrar till upptäckt
  • Ha tålamod och låt spelarna försöka
  • Ha ett tydligt syfte med träningen
Engagemang Vi vill ha hög aktivitet och engagemang där spelarna rör sig mycket.
  • Matchlika övningar
  • Lustfyllda övningar och tävlingar
  • Engagerat och aktivt ledarskap
Hjälp Spelarna kan behöva hjälp för att ta sig vidare i sin utveckling.
  • Ge beröm och förstärk när rätt aktioner genomförs i linje med övningens syfte
  • Ändra i övningen för att göra det enklare att lyckas
  • Ställ frågor, visa eller berätta, själv eller genom annan spelare för att få förslag på lösningar
Läs mer om den goda lärandemiljön på fotbollsportalen. Har du ingen egen inloggning använder du:
erik_lek@hotmail.com
IFKledare
Fotbollens Spela Lek och Lär
Fotboll för alla
IFK Strömstad följer fotbollförbundets riktlinje om att fotboll är för alla. Din roll som ledare är att säkerställa att ditt lag följer ledorden:
  • Fotboll är en inkluderande idrott där alla är välkomna
  • Fotboll tar hänsyn till de sju diskrimineringsgrunderna och alla har ett ansvar för att varken begränsa eller kränka varandra
  • Alla får vara med på lika villkor oavsett sin fotbollsmässiga utveckling
  • I barnfotbollen varieras gruppsammansättningen där spelare med varierande fotbollsmässig utveckling blandas
  • Ungdomsfotbollen anpassas efter varje spelares individuella intresse
Tips och idéer
  • Selektera inte på fotbollsfärdigheter just för stunden utan låt spelarna prova med olika grupper
  • Spelares utveckling går olika fort i olika stadier i karriären
  • Går det så kan en övning genomföras i olika svårighetsgrader där spelarna själva väljer vilken nivå de försöker sig på
Läs mer om fotboll för alla på fotbollsportalen. Har du ingen egen inloggning använder du:
erik_lek@hotmail.com
IFKledare
Barn och ungdomars villkor
IFK Strömstad följer fotbollförbundets riktlinje om fotboll på barn och ungdomars villkor. Din roll som ledare är att säkerställa att ditt lag följer ledorden:
  • Verksamheten utgår från ett barnrättsperspektiv och anpassas efter spelarens ålder och mognad
  • Fotboll bedrivs i trygga miljöer
  • Kamratskap på och utanför planen har hög prioritet
  • Varje individ får bekräftelse efter sina förutsättningar
  • Barn och ungdomar görs delaktiga i föreningens verksamhet
Tips och idéer
  • Skapa träningar som passar gruppens utveckling och mognad på den nivån de är på (ta hjälp av SvFF spelarutbildningsplan)
  • Låt spelarna prova sig till bra lösningar snarare än att ha fasta mallar med rätt och fel
  • Se alla spelare, och säkerställ att alla känner sig välkomna i gruppen
Läs mer om fotboll på barn och ungdomars villkor på fotbollsportalen. Har du ingen egen inloggning använder du:
erik_lek@hotmail.com
IFKledare
Glädje, ansträngning och lärande
IFK Strömstad följer fotbollförbundets riktlinje om att fokusera på glädje, ansträngning och lärande. Din roll som ledare är att säkerställa att ditt lag följer ledorden:
  • Utgångspunkten för all verksamhet är omtanke om individen
  • Den långsiktiga utvecklingen är överordnad det kortsiktiga resultatet
  • Egen utveckling är överordnad jämförelse med andra
  • I spelet får spelaren ta egna beslut och lära sig av framgångar och motgångar
  • Föräldrar stöttar spelarna men överlåter coachningen till tränarna
Tips och idéer
  • Allsidig träning
  • Alla får vara med lika mycket
  • Få spelare att göra så gott hen kan
    • Beröm spelares försök och ansträngning i stället för utfallet
  • Ställ frågor och låt spelarna upptäcka för att vara delaktiga i sin utveckling
  • Låt spelarna ta egna beslut
  • Uppmuntra till att våga försöka testa nya saker
Läs mer om fokus på glädje, ansträngning och lärande på fotbollsportalen. Har du ingen egen inloggning använder du:
erik_lek@hotmail.com
IFKledare
Hållbart idrottande
IFK Strömstad följer fotbollförbundets riktlinje om att hållbart idrottande. Din roll som ledare är att säkerställa att ditt lag följer ledorden:
  • Spelarens liv ses i ett helhetsperspektiv där fotbollen är en av flera delar
  • Fotboll bidrar till att skapa hälsosamma levnadsvanor
  • SvFF uppmuntrar till att utöva flera idrotter och fritidsaktiviteter
  • Inom fotbollen bedrivs allsidig träning med hög aktivitet
  • Medicinska råd efterlevs vid sjukdom eller skada
Tips och idéer
  • Underlätta för spelarna att hålla på med flera idrotter samtidig, upplys också om samsynen mellan idrottsförbunden om idrottsprioriteringar
  • Var medveten om spelarnas livsförhållanden utanför fotbollen, kanske har de börjat en ny skola, kanske är de multiidrottare
  • Var medveten om att intresset för att vara med skiljer sig bland spelarna och över tid, och försök anpassa så aktiviteterna funkar i er grupp
  • Informera om och följ upp om kost, skador och sjukdomar
Läs mer om hållbart idrottande på fotbollsportalen. Har du ingen egen inloggning använder du:
erik_lek@hotmail.com
IFKledare
Fair play
IFK Strömstad följer fotbollförbundets riktlinje om fair play. Din roll som ledare är att säkerställa att ditt lag följer ledorden:
  • Vi vill varandras framgång
  • Respekt visas för att föreningar och individer har olika förutsättningar
  • Diskriminering, trakasserier och mobbning ska aktivt motverkas
  • Vuxna är goda förebilder för barn och ungdomar
  • Fotbollens regler efterlevs och domarens beslut respekteras
Tips och idéer
  • Diskutera med spelarna vikten av fair play och respekt för andra
  • Uppmärksamma beteenden som förknippas med fair play
  • Visa med ditt beteende och prat vad fair play och respekt innebär
  • Diskutera våra 4K med spelarna
Läs mer om fair play på fotbollsportalen. Har du ingen egen inloggning använder du:
erik_lek@hotmail.com
IFKledare
"Stökiga barn" Så snart informationen är färdig presenteras upplägget här.
Beteenden att se upp med
  • Uppmärksamhet kopplad till hur väl spelarna lyckas
    • Riskerar att spelare undviker sådant de inte är bra på
    • Ge i stället beröm för försök och ansträngning
    • Ge också lika mycket uppmärksamhet till alla
  • Permanent nivåindelning
    • Riskerar att "A-lagsspelare" blir rädda att förlora sin plats och vågar då inte prova nya saker, samt att "B-lagsspelare" får sämre självförtroende
    • Ger ökat fokus på jämförelse med andra snarare än egen utveckling
    • Variera i stället gruppsammansättning och individanpassa utmaningarna
  • Bestraffningar
    • Spelarna lär sig vad de inte ska göra i stället för vad de ska göra
    • Relationerna riskerar att försämras
    • Förstärk i stället goda beteenden
    • Självklart kan det dock finnas situationer som kräver att vi omedelbart får stopp på ett visst beteende, exempelvis farligt eller beteende som strider mot värdegrunden

Andra aktiviteter

På vallen har vi 3 fantastiska stugor som några gamla IFK:are byggde för många år sedan.

De är uppkallade efter våra 3 mest framgångsrika spelare genom tiderna:

  • Sven Andersson
  • Nisse Nilsson
  • Glenn Martindahl
Ta chansen att utnyttja dem och få ett gratis träningsläger på hemmaplan!

Under några års tid har föreningen sedan också erbjudit ett kraftigt prisreducerat träningsläger för våra 7v7-lag. Budgeten avgör om vi kan erbjuda detta framöver.

Har ni till sist pengar i er lagkassa så kan ni ju såklart också planera in ett spännande träningsläger på egen hand.

Är det någonting spelare brukar komma ihåg från sin fotbollsuppväxt så är det cuper. Försök därför att så ofta ni kan ta med laget på cup. Det finns både stora och små cuper i närområdet, men självklart kan ni också se längre bort.

Kalles Kaviar, Oddebollen och Skadevi är bara några av cuperna som spelats av IFK-lag den senaste tiden.

Använd gärna pengar från lagkassan för att minska beloppet som varje spelare behöver betala för att åka med på cupen. Föreningen önskar att vi kan erbjuda cupdeltagande till så många som möjligt.

Använd gärna staden Strömstad som plattform för att skapa andra roliga träffar också. Åk ut och bada, ät på restaurang, spela bowling.. Utbudet är stort och endast fantasin sätter gränser. Pengarna ni kan använda hittar ni i er lagkassa om det är någonting som kostar.

I spelformen 9v9 erbjuder förbundet öppna träningar för hela distriktets spelare (för alla som anmäler sig). Uppmuntra spelarna att ta chansen att få känna på hur det är att träna med andra spelare och med andra ledare. Det kan bli en boost för motivationen. Projektet heter Bohuslyftet.

I spelformen 11v11 går förbundsaktiviteterna i stället över i distriktslag där det är en blandning av öppna träningar, slutna träningar och match. Disktriktlaget blir spelare uttagna till, och du kan läsa om aktiviteterna här.

En av föreningens intäktskällor är vår kiosk. Vi drar in över 100.000 varje år i kiosken, och delar sedan på intäkterna bland lagen.

Vi ser också att kiosken bidrar till en bättre social plats på Vallen och därför tycker vi det är viktigt att den hålls öppen så ofta som möjligt.

Vi har en kioskgrupp som ansvarar över kiosken, och de skapar bland annat ett veckoschema om vilka lag som ska bemanna kiosken vilka veckor. Sedan är det upp till varje lag att hitta bemanningspersoner för deras pass.

När våra representationslag spelar är vår ambition att alltid ha bollvärdar. Bollvärdarna hjälper till att hämta bollar så att matcherna kan sättas igång snabbt. Men framförallt är vår ambition att våra barn- och ungdomslag ska få en positiv fotbollsupplevelse där de får följa representationslagens matcher på nära håll. Det är också ett sätt att knyta ihop föreningen, och få våra lag att vara med på samma aktivitet.

Inför säsongen skapas ett bollflickor/bollpojkar schema som lagen sedan ansvarar för att tillsätta spelare som vill vara med vid matchen.

Hjälp och stöd


Under säsongen har vi en rad möten, dels för alla ledare i föreningen, dels för specifika spelformer och förhoppningsvis har ni även internt inom ledarteamen.

Det är på dessa möten vi dels kan lära oss mer om hur vi gemensamt drar föreningen framåt och hur vi gör olika saker i föreningen, och dels kan vi lära oss av varandra för hur vi bäst kan erbjuda så bra fritidsaktiviteter som möjligt för våra medlemmar. Därför är det såklart viktigt att varje lag har en eller flera representanter på de olika mötena samt att teamet hittar tid att träffas även själva. I årshjulet kan du se när ledarmötena är planerade över året, men sedan kommer det mer specifikt i SportAdmin och som en vanlig kallelse.


Utbildning är högt prioriterat i föreningen. Vi vill att du som ledare ska ta del av så mycket utbildning som möjligt så att du kan vara med och bidra till så bra verksamhet som möjligt.

Föreningen står därför för kostnaden för ett stort urval av utbildningar. Utbildningarna genomförs i första hand av:

Hittar du en utbildning som du är intresserad av så anmäler du dig själv eller hör av dig till fotbollsutvecklaren eller styrelsen.

Som tränare vill vi att du gärna åtminstone går fotbollsförbundets SvFF D utbildning och helst även UEFA C (7v7 och äldre).


Föreningen är mitt uppe i en jättesatsning för att vidareutveckla verksamheten. Vi har anställt Erik Lek som är tänkt att främst jobba ute i verksamheten för att se hur vi bäst kan höja nivån.

Erik går utbildningar hos förbundet för att få verktyg som vi kan använda inom föreningen. Ta därför chansen och se hur ditt lag kan dra nytta av denna satsningen. Här är några sätt att få stöd:

  • Spelformsutbildning - åldersanpassad träning
  • Delta på era möten - jag kan sitta med för att svara på frågor
  • Träningsbesök - jag har guider med reflektionsfrågor till er
  • Matchbesök - jag har guider med reflektionsfrågor till er
  • Introduktion av ledare - jag visar gärna dig som ledare all information som finns tillgänglig
  • Hjälp vid träning - I undantagsfall kan jag hjälpa till vid träning om det inte skulle finnas någon ledare till hands
Du kan läsa om mitt arbete här.


SportAdmin
Lägga till en aktivitet

Kalla domare

Importera serie

FOGIS
Ändra/bestäm matchtid

Spelarförteckning - matchtrupp



























































Senast uppdaterad
24/8-2024
 
Huvudsponsorer
Guldsponsor
Silversponsor
Bronssponsor
Partners
Ungdomsstöd